Pembangunan Modul Strategi Pembelajaran Koperatif Bagi Bakal Pensyarah Kolej Vokasional

  • Tze Kiong Tee Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
  • Norfazira Fadzil Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
  • Jailani Md Yunos Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
  • Mei Heong Yee Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
  • Mimi Mohaffyza Mohamad Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
  • Widad Othman Open University Malaysia
Keywords: Pembangunan modul, strategi pembelajaran koperatif, Development of modules, cooperative learning strategies

Abstract

Abstrak

Pembelajaran secara berkumpulan atau pembelajaran koperatif merupakan antara satu pendekatan yang sesuai digunakan oleh pelajar di mana kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama. Menerusi pembelajaran koperatif, pelajar berpeluang untuk berbincang, berinteraksi antara satu sama lain, bertukar pandangan dan idea serta menambah pengalaman pembelajaran mereka. Model Meyer (1988) telah digunakan untuk pembangunan modul ini kerana Model Meyer sangat sesuai dengan pembelajaran teknikal dan vokasional. Satu set borang soal selidik untuk pakar dan pelajar sebanyak 18 item telah digunakan untuk maklum balas kesesuaian format dan kandungan modul yang dibangunkan. Analisis reponden ke atas lima orang pakar menunjukkan maklum balas positif dan 95.56% daripada mereka bersetuju dengan aspek format dan kandungan keseluruhan modul. Hanya terdapat 4.44% daripada pakar yang tidak bersetuju dengan format modul. Manakala, analisis ke atas respon sepuluh orang pelajar pula menunjukkan bahawa 100% murid memberi maklum balas positif ke atas aspek format dan kandungan modul. Secara keseluruhannya, format dan kandungan modul yang dibangunkan adalah bersesuaian.

 

Abstract

Group learning or cooperative learning is one of the ideal approaches used by students in which teaching methods that require students from various competencies to work together in small groups to achieve one goal. Through cooperative learning, students have the opportunity to talk, interact with each other, exchange views and ideas, and enhance their learning experience. The Meyer Model (1988) has been used for the development of this module as the Meyer Model is highly compatible with technical and vocational learning. A set of questionnaires for experts and students of 18 items was used for feedback on the format and content of the module developed. Repondent analysis on five experts showed positive feedback and 95.56% of them agreed with the overall aspects of the format and contents of the module. Only 4.44% of experts disagree with the module format. Meanwhile, an analysis of the ten students' responses indicated that 100% of students responded positively to aspects of the module's format and content. Overall, the format and contents of the module developed are appropriate.

Published
30-10-2019
How to Cite
Tee, T. K., Fadzil, N., Md Yunos, J., Yee, M. H., Mohamad, M. M., & Othman, W. (2019). Pembangunan Modul Strategi Pembelajaran Koperatif Bagi Bakal Pensyarah Kolej Vokasional. Online Journal for TVET Practitioners, 4(2), 11-29. Retrieved from https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/5088
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)